Imprimeix
Carretera CG-3

La inversió en carreteres el 2015 serà de quinze milions

Quasi un terç de la despesa es destina a l'eixamplament de la CG-3 entre la Cortinada i el Serrat.

El Govern destinarà el 2015 poc més de 15,5 milions d'euros a obres en carreteres i infraestructures viàries, el que representa una inversió un 16% inferior als 18,6 milions que contemplaven els pressupostos per a aquest any.

Seguint la tònica dels darrers exercicis, els comptes se centren principalment en diverses actuacions per millorar la seguretat en els punts més conflictius de la xarxa viària, i descarta l'endegament de nous projectes d'envergadura. Amb tot, es manté oberta la porta a finançar, a través de concessió, les obres dels trams 1 i 2 del vial de desviació de Sant Julià de Lòria.

L'actuació de més rellevància és l'eixamplament de la CG-3 entre la Cortinada i el Serrat, al qual s'hi destina pràcticament el terç del total d'inversions en carreteres per a l'any vinent, més de 4,7 milions d'euros. El projecte, ja iniciat aquest 2014, es desenvoluparà durant tot el 2015 i també part del 2016, exercici per al qual es destinarà una nova partida de 2,5 milions. La inversió total superarà els 10 milions.

Segons va remarcar el ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, "s'ha pogut redimensionar el projecte inicial del pla sectorial de carreteres", de manera que aquesta via "es podrà eixamplar fins a tres carrils, dos de pujada i un de baixada", fet que permetrà "millorar-ne notablement la seguretat i eliminar bona part dels punts negres". El ministre va recordar que aquesta carretera "no havia estat mai objecte d'actuacions importants", i que les obres eren molt necessàries "en un tram molt precari i especialment perillós durant l'hivern". Tot i això, va descartar que, a mitjà termini, es faci extensiva aquesta millora del traçat fins a Arcalís, una obra llargament reivindicada pel comú d'Ordino.

Vials de prat del rull

També sobresurt, en aquest cas en ple nucli d'Andorra la Vella, la construcció dels nous vials de la zona de Prat del Rull, amb vista a la urbanització de la zona per a l'edificació de la nova Seu de la Justícia. Amb un cost proper als 1,9 milions d'euros, es donen continuïtat als treballs d'aquesta nova infraestructura que unirà el tram inferior de la Baixada del Molí amb el carrer doctor Vilanova. Paral·lelament, també es preveu la construcció d'una rotonda amb carril multiús a l'encreuament entre aquest carrer i l'avinguda Tarragona, i la millora de connexió entre la CG-1 i la xarxa urbana de la capital.

D'altra banda, es preveuen una sèrie d'actuacions puntuals al tram de la CG-2 entre la zona de Racons i fins al Pas de la Casa, amb l'objectiu de "fe segura la via en els punts més delicats", tal com va remarcar el ministre Jordi Alcobé. Entre les obres previstes hi ha com a més destacades l'eixamplament d'aquesta carretera, fins a l'amplada reglamentària, al cap de Racons, d'una banda, i al seu pas pel Tarter, de l'altra. Aquest últim "és un tram que requereix intervencions urgents perquè és molt transitat, sobretot en temporada alta, i històricament ha registrat molts accidents", va indicar en aquest sentit el titular d'Economia i Territori.

Així mateix, el pressupost inclou la construcció d'un nou punt de gir a la sortida est del túnel d'Envalira, per tal de millorar la connexió entre aquesta galeria, la localitat encampadana i la CG-2, i d'una altra rotonda a l'altura de Gasopas. En total, el conjunt d'obres en aquesta carretera superen els 4 milions d'euros.

Una xifra similar és la que es destinarà, en aquest cas en partides plurianuals, fins al 2017, a l'eixamplament de la CG4 entre la borda del Colat, a la Massana, i Erts, per tal de millorar-ne la seguretat. Un altre important punt negre, el pas de la CG-1 per la borda del Bon Racó, també serà objecte de millores. D'aquesta manera, amb un pressupost de cinc milions d'euros a repartir en tres anys, "es vol eixamplar la car­retera fins als quatre carrils, eliminar un revolt complicat i elevar el nivell de la via per evitar inundacions en cas d'aiguats", va explicar Alcobé sobre aquesta intervenció.

Pel que fa al vial lauredià, Alcobé va posar en relleu que els pressupostos del 2015 mantenen la possibilitat de finançar el projecte mitjançant concessió. "Es podria adjudicar l'any que ve, en una concessió que aniria dels 30 a 50 anys", va apuntar. També va subratllar que s'ha aconseguit rebaixar el cost de l'obra, dels 40 als 32 milions, mitjançant una modificació del traçat original al seu pas pel càmping Huguet.

El ministre va insistir en la "necessitat d'acabar el conjunt de les obres", però que tot dependrà "de la voluntat del proper Govern i de la viabilitat econòmica". En qualsevol cas, va assegurar que l'executiu ja disposa de l'estudi sobre el projecte, i que el conveni amb la família propietària dels ter­renys "ja està enllestit, a manca que es rubriqui".

Font: diariandorra.ad